این نویسنده و کارگردان که به عنوان دکتر روانشناسی مشغول به فعالیت است هم زمان با «روز پزشک» در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،درباره اینکه کدام حرفهاش برایش جدیتر است، اظهار کرد: در حال حاضر هر دوی این حرفهها برای من یکی شده و اگر در کارهای سینماییام به سراغ آسیبهای روان شناسی و اجتماعی میروم، در واقع پیشگیری است که من و همکارانم به عنوان پزشک باید در بیمارستان و مطب با بیماران داشته باشیم.
وی با اشاره به کارهای سینماییاش که به این مقولات پرداخته است، گفت: فیلم آخرم «بشارت یک شهروند هزاره سوم» به موضوع افسردگی و اعتیاد میپردازد که در جامعه زیاد است و یا سال 81 که فیلمنامه «شمعی درباد» را نوشتم به اعتیاد جدید در جامعه پرداختم.
کریمی ادامه داد: بعد از آن فیلم بود که احساس کردم میتوان مدیوم سینما برایم جدیتر باشد و به جای اینکه تک تک بخواهم به مراجعین توضیح دهم در قالب فیلم فراگیرتر کار کنم و مدیوم سینما را بسیار جدی گرفتم.
وی افزود: وقتی پزشک هستی با مردم و اطرافیان بیمار ارتباط نزدیکی داری و این دریچهای جدیدی را به روی تو باز میکند تا ضمن اینکه متعهدانه کار میکنی و با مسائلی بیواسطه طرف میشوی، خیلی چیزها را به عنوان امین و محرم زودتر متوجه میشوی.
کریمی با اشاره به دیگر فیلمنامههایی که با ایده گرفتن از فعالیتهای پزشکیاش نوشته است، گفت: فیلم «غیر منتظره» را داشتم که ریشه در واقعیت داشت. «دختران انتظار» که به زندگی دو دانشجوی پزشکی میپرداخت و نشان میداد یک پزشک چقدر میتواند در معرض خطر و پیشنهادهای مختلف باشد.
وی افزود: فیلم «اتا نازی» که به مساله مرگ شیرین میپرداخت و «دایره گچی ایرانی» که با نام «شهرت» توسط ایرج قادری ساخته شد و به موضوع رحم اجارهای میپرداخت و یا فیلم «ساغر» به عنوان اولین اثری که درباره پیوند مغز ساخته شد.
این کارگردان و فیلمنامه نویس درباره فعالیت پزشکیاش در این روزها گفت: از دهه 70 به عنوان پزشک عمومی مشغول به کار هستم که این روزها به جای کارهای درمانی بیشتر در حیطه تخصصیتر به کارهای مشاوره و پژوهش فعالیت دارم.
وی همچنین درباره فعالیتهای سینماییاش اظهار کرد: برای اکران «بشارت یک شهروند هزاره سوم» که قرار است نیمه اول مهرماه در گروه عصر جدید اکران شود، آماده میشوم.
کریمی ادامه داد: فیلم نسبت به نسخه نمایش داده شده در جشنواره حدود 4 دقیقه کوتاه شده است، ضمن اینکه از پلانهایی هم که قبلا فیلمبرداری کرده بودیم و در نسخه جشنواره فرصت استفاده از آنها نشده بود، نیز بهره گرفتیم.
او درباره فیلمنامه «ساکن طبقه وسط» که قرار است شهاب حسینی آن را به عنوان اولین ساخته سینماییاش مقابل دوربین ببرد، گفت: تاریخ نگارش این فیلمنامه به سال 82 بر میگردد و از آن سال بارها قرار بود، این فیلمنامه را بسازم که شرایطش فراهم نمیشد و قرار بود شهاب حسینی نیز نقش اصلی را بازی کند.
وی ادامه داد: شهاب بسیار به این فیلمنامه علاقهمند بود و بسیار درگیر کار شده بود و دوست داشت اولین تجربه فیلمسازیاش را با این فیلمنامه آغاز کند که در نهایت فیلمنامه به او واگذار شد. او این روزها درگیر پیشتولید ساخت این فیلم شده و من هم به عنوان یک دوست در کنارش خواهم بود.
کریمی درباره موضوع این فیلم گفت: کار یک طنز فلسفی است و به نظرم میتواند هم برای مردم جذاب باشد و توجه به لایههای زیرین نیز میتواند برای عده خاصی جذابیت داشته باشد و با آن لایه ارتباط برقرار کنند. داستان این فیلم درباره نویسندهای است که در طبقه میانی ساختمانی سه طبقه ساکن میشود و اتفاقاتی برایش رخ میدهد.
این کارگردان درباره کار آینده خود نیز در حیطه فیلمسازی اظهار کرد: فیلمنامهای به نام «لذت نیمه شهریور» دارم که ترجیح میدهم، با ثبات مدیریت سینمایی در نیمه دوم امسال درخواست پروانه ساخت بدهم و احتمالا در پاییز و یا سال آینده آن را مقابل دوربین ببرم.
کریمی موضوع این فیلم را یک درام اجتماعی روانشناختی عنوان کرد.
محمد هادی کریمی در پایان این گفتوگو با اشاره به انتشار کتاب شعر او توسط انتشارات «نگاه» گفت: حدود 9 ماه است که برای چاپ این کتاب اقدام کردهام اما متاسفانه هنوز مجوز آن صادر نشده است، دوست دارم سریعتر این اتفاق بیفتد و شاهد بازخوردهایش باشم.
انتهای پیام
نظر شما